Saturday 24 December 2011

Singapura menarik diri atau dihalau dari Malaysia???

Berapa ramaikah yang mengetahui tentang sejarah Singapura berpisah dari gagasan Malaysia? kalau diikutkan buku teks sejarah di sekolah yang banyak memuji UMNO tu, Singapura dikatakan telah menarik diri dari Malaysia... ooohhh tidak.... anda telah ditipu buku olahan UMNO.... mari saya ceritakan serba sedikit tentang Singapura yang sebenarnya DITENDANG Tunku Abdul Rahman dari Malaysia..

Pada 16 September 1963, Persekutuan Malaysia telah ditubuhkan bersama oleh Sarawak, Sabah, Singapura dan Tanah Melayu. Selepas pembentukan Malaysia, parti Politik Utama Singapura iaitu PARTI TINDAKAN RAKYAT memenangi pilihanraya Singapura. Tindakan PAP yang sering menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap hak istimewa Melayu dan mempersoalkan keistimewaan Raja Raja Melayu telah merisaukan UMNO. Atas desakan UMNO, Tunku Abdul Rahman telah menyingkirkan Singapura pada 9 Ogos 1965.




Lee Kuan Yew yang pada asalnya sangat menyokong penubuhan Persekutuan Malaysia




Bersedih kerana telah diusir dari Malaysia kerana UMNO yang tidak senang hati dengan permintaan demi permintaan Parti Tindakan Rakyat




No comments:

Post a Comment